Het belangrijkste is dat het ontwikkelingsproces wat het kind doorlopen heeft, vastligt.
Dus controleer of dit proces wel goed vastligt. Dus hoe pakte de leerling tijdens zijn kleuterperiode nieuwe stof op?
Denk aan aangeboden letters (AL12), vormen (MM09) , kleuren (MM10), cijfers (TG07) etc. Misschien heb je wel specifieke doelen geformuleerd en dit meerdere malen aan moeten bieden?
Motoriek
Niet alle kinderen hoeven ‘binnen de lijntjes’ te kleuren. Staan de dingen die jou opvielen genoteerd? Denk aan bijzondere manier van bewegen, angst, pengreep die nog veel vanuit de schouder komt, slordig werken, etc..
Sociaal emotionele ontwikkeling
Kan de leerling zelf probleempjes oplossen? Hoe is de taakaanpak van de leerling? Kan de leerling zelfstandig (gaan) werken? Kan de leerling met aandacht aan het werk zijn? Kan de leerling het werk structureren? Dus met andere woorden: zijn de doelen BT01 en BT02 op E2 niveau behaald?
Taal
Hoe schat je de start in van het aanvankelijk leesproces in groep 3?
Denk je dat er wellicht al bijvoorbeeld ‘zon-leerlingen’ in jouw groep zitten ? Kinderen die al kunnen analyseren en synthetiseren en veel letters, zelfs tweetekenklanken (au, ou, ui, eu, etc.) beheersen (AL12 en AL08)? Of misschien zijn er juist ook kinderen die veel notities of specifieke doelen in MijnKleutergroep hebben met ‘boekjes’ ervoor? Draag hiervan zorgvuldig over dat er veel signalen van dyslexie zichtbaar waren.
Rekenen
Hiervan is het meest belangrijke het getalbegrip tot en met 10. Kinderen die in de hogere groepen vastlopen, blijken achteraf vaak te vlug aan de slag te zijn gegaan/gemoeten met getalbegrip tot en met 20. Zit het getalbegrip tot en met 10 er niet goed in, draag dit dan goed over aan de leerkracht van groep 3 en zorg dat hier extra handelen bij aanvang van het nieuwe jaar op ingezet wordt.