Observeren: handige tips vanuit MijnKleutergroep

  • Voor 80% van de leerlingen uit de groep is het volgen van hun ontwikkeling via het geel markeren van hun sprongen voldoende. Voor de overige leerlingen is meer nodig. Hou je account fris en overzichtelijk door alleen de uitzonderingen op de regel te noteren.
  • Bestaat een doel uit twee subdoelen, waarbij de leerling één onderdeel nog niet behaald heeft, dan kun je hiervan een aantekening maken bij het potloodje of het nog niet behaalde subdoel als specifiek doel bij het dartboardje zetten.
  • Gebruik het potloodje vooral voor de opvallende zaken en voor extra observaties bij leerlingen met een specifieke zorgbehoefte.
  • Maak gebruik van de foto-functie bij het potloodje. Een foto zegt meer dan 1000 woorden… Ideaal voor bijvoorbeeld het fotograferen van een pengreep. De foto’s komen o.a. terug in het leerlingoverzicht waar je ze kunt gebruiken bij een oudergesprek.
  • Wanneer weet je nou zeker of een kind een doel beheerst? In elk geval als het kind in een vrije spelsituatie de vaardigheden toepast. Of wanneer hij, zonder extra instructie, het gevraagde laat zien en/ of horen.
  • Maak gebruik van het doeloverzicht wanneer je groepjes op niveau wilt samenstellen.
  • Wist je dat je met de microfoonfunctie (op het toetsenbord van de meeste tablets en smartphones) je tekst direct kunt inspreken, bijvoorbeeld voor een notitie? Superhandig!