Checklist To do… (na het volgen van een training)

Tijdens een training krijg je heel veel informatie. Superfijn, natuurlijk, maar waar moet je nu na een training mee aan de slag? Met onderstaande lijst willen we je een beetje op weg helpen.

Je mag deze checklijst uiteraard naar wens aanpassen. Wat is voor jullie belangrijk om de komende periode mee aan de slag te gaan? Gebruik de volgende link om de “To Do-lijst” uit te printen en/ of aan te passen voor jullie school:

Checklist To Do (na het volgen van een training)

Na training 1:

  • Badgecode (ontvangen via de mail na het volgen van de training) invullen om toegang te krijgen tot de extra materialen: via het witte MijnKleutergroep-logo > Naam > Mijn badges. De extra materialen vind je vervolgens ook via het witte MijnKleutergroep-logo.
  • Leerlingprofiel invullen: groepsverloop, stimulerende en belemmerende factoren, thuissituatie, eventueel een foto toevoegen.
  • Beginsituatie invullen (spreek met elkaar af wanneer dit af moet zijn):
  1. Waar staan je kinderen nu? Welke doelen beheersen ze al? Dit doe je in de observatiemodule door de beheerste doelen aan te klikken
  2. Als je naar de beheerste doelen kijkt, wat is dan het aanbodniveau van dit kind bij deze leerlijn? Selecteer het juiste niveau.
  3. Wat is de instructie afhankelijkheid van dit kind bij deze leerlijn? Selecteer de juiste instructie afhankelijkheid.
  • Pas je persoonlijke instellingen naar wens aan via het witte MijnKleutergroep-logo > naam.
  • Na het invullen van de beginsituatie kun je verder aan de slag met MijnKleutergroep. Denk aan verder observeren, doelen (dartboardje) en onderwijsbehoeftes invullen, aantekeningen maken, foto’s toevoegen (via het potloodje) etc. Na het invullen van de beginsituatie worden ook de overzichten heel interessant!
  • Check regelmatig het overzicht “Leerlingniveaus”, bijvoorbeeld na het aanbieden van een nieuw thema. Kloppen alle (aanbod)niveaus nog?
  • Afsprakendocument: Welke afspraken maken jullie met elkaar t.a.v. MijnKleutergroep? Bij de extra materialen vind je een voorbeeld van een afsprakendocument. Dit kun je aanpassen voor je eigen school.
  • MijnKleutergroep elke keer 10 minuten op de agenda zetten van het bouwoverleg. Waar staan jullie nu, wat gaat al goed, waar loop je tegenaan?

Na training 2:

  • Badgecode invullen om toegang te krijgen tot de extra materialen van training 2.
  • Beheerder maakt periodes/ thema’s aan.
  • Verdeel met elkaar de doelen over de periodes/ thema’s.
  • Vul de periodeplanner met lesideeën.
  • Maak je eigen weekrooster (of pas deze verder aan n.a.v. training 2).
  • Vul je weekplanning met doelen en lesideeën.

Na training 3:

  • Badgecode invullen om toegang te krijgen tot de extra materialen van training 3.
  • Zorg ervoor dat de beginsituatie compleet is ingevuld én je leerlingniveaus bijgewerkt zijn.
  • Ga tijdens een bouwoverleg samen eens een proef-analyse maken van 1 van jullie groepen.
  • Maak regelmatig een analyse van je groep (advies 3 a 4 keer per jaar)
  • Maak in elk geval (ca 2 weken) voor een groepsbespreking een analyse van je groep.
  • Laat jullie IB’er ongeveer 1 week voor de groepsbespreking de analyse aanvullen.
  • Tijdens de groepsbespreking vullen jullie de analyse verder aan en sluiten jullie hem af, zodat alle ingevulde onderwijsbehoeftes ook in het systeem (en eventueel in je weekplanning) komen te staan.